Informatie voor eigenaren en bewoners van appartementen-gebouw ‘De Wetering’
Hieronder vindt u informatie over het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en het bestuur, de dagelijkse gang van zaken in appartementengebouw “De Wetering” en een vrije weergave van de belangrijkste punten uit het huishoudelijk reglement.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Bij geschillen of onduidelijkheden geldt de tekst van de Akte van Splitsing, het Reglement en/of het Huishoudelijk Reglement.
Voor meer informatie, vragen en opmerkingen:
Het bestuur van de Vereniging van Eigenaren van Appartementengebouw 'De Wetering'
Wetering 48A
1261 NJ Blaricum-Bijvanck
info@vve-dewetering.nl
1. Bestuur van de Vereniging van Eigenaren
In ons vrij unieke gebouw wordt het beheer en administatie gevoerd door Yver vve beheer. Via deze website kunt u gemakkelijk contact leggen met Yver.
Hoe zit de structuur van de Vereniging van Eigenaren nu in elkaar? De vereniging wordt gevormd door alle eigenaren van het gebouw. Bij ons zijn dit de verschillende eigenaren van de woonruimtes, de eigenaar van de bedrijfsruimtes en de gemeente Blaricum (peuterspeelzaal, enkele kelderruimtes). De eigenaren van de woonruimtes zijn in de meerderheid. Iedere eigenaar van een appartementsrecht heeft één stem in de vereniging. De eigenaren kiezen de bestuursleden. Het bestuur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in het gebouw, houdt de vinger aan de pols bij opdrachten voor onderhoud, overlegt met gemeente en derden en verzorgt (samen met Yver) de administratie (boekhouding, inning servicekosten) en dergelijke. Het bestuur bestaat uit vijf leden: een voorzitter, secretaris, penningmeester een technisch en een algemeen bestuurslid. Het bestuur vergadert - behalve in de zomermaanden - ongeveer eens in de zes weken en heeft ook tussentijds contacten als dat nodig is. Ten minste eenmaal per jaar wordt er een 'jaarvergadering' of 'algemene ledenvergadering' gehouden, waarvoor alle eigenaren worden uitgenodigd. In deze vergadering legt het bestuur verantwoording af over de zaken die in het afgelopen jaar aan de orde zijn geweest. Er wordt uiteraard een jaarrekening gemaakt die aan alle eigenaren wordt toegezonden. Een accountant controleert de jaarrekening. Tijdens het jaar bekijkt de kascommissie alle financiële stukken. De kascommissie wordt gevormd door drie eigenaren en jaarlijks tijdens de algemene ledenvergadering gekozen.
2. Bereikbaarheid bestuur, melden van klachten en storingen
U kunt het bestuur bereiken via de contact pagina op deze website. Omdat ook de bestuursleden recht hebben op hun privacy, vragen wij u met nadruk de bestuursleden alleen rechtstreeks te benaderen voor zeer dringende zaken. Voor alle andere vragen, opmerkingen en onderhoudsklachten kunt u ook een briefje in de brievenbus Wetering 48A doen. Deze bus kunt u vinden aan de even kant van het gebouw.
3. Onderhoud en reparaties
In een appartementengebouw 'koop' je in feite het recht op bewoning en gebruik van één appartement. Van de rest van het gebouw is iedereen voor een stukje eigenaar Misschien toch wel aardig om je daar eens van bewust te zijn: het eigendom houdt dus niet op bij de eigen voordeur. Iedere eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van zaken in en aan het appartement zelf, zoals behangen, schilderen, reparatie en vervanging van sanitair, de boiler, de keukeninrichting, hang- en sluitwerk (zoals deursloten en -knoppen), de bel bij de voordeur, andere binneninstallaties als radiatoren en c.v.-kranen en het ontstoppen van leidingen, het schoonhouden van de buitenkant van het appartement en de galerij ervoor. De Vereniging van Eigenaren, waarvan iedereen automatisch lid is, zorgt voor het onderhoud van de buitengevels van de woningen, het buitenschilderwerk, het onderhoud van de daken en alle andere zaken die 'gemeenschappelijk' zijn (liften, centrale verwarming, intercominstallatie, trappenhuizen enz.) en niet specifiek bij één van de appartementen behoren.
4. Wat zit er in de servicekosten?
Iedere bewoner betaalt maandelijks een bedrag aan servicekosten. Niet iedereen weet precies waarvoor dit bedrag wordt betaald. Daarom het geheel nog eens op een rijtje: - Stookkosten centrale verwarming. - Verzekering van de opstal (storm/brand) en van glas in de buitengevels van de woningen en van het glas van de gemeenschappelijke ruimten (zoals de trappenhuizen). U moet zelf een inboedelverzekering afsluiten en eventueel een verzekering voor extra voorzieningen en verbouwingen (bijvoorbeeld een inbouwkeuken). Het glas in de woning zelf is niet verzekerd. - Gemeenschappelijke verlichting (trappenhuizen, galerijen), algemeen energieverbruik (centrale verwarming, liften en dergelijke). Via uw eigen energiemeter betaalt u voor het privé-energieverbruik rechtstreeks aan het energiebedrijf. - Gasverbruik voor koken. - Aansluiting kabeltelevisie. - Waterverbruik. - Schoonmaken gemeenschappelijke ruimten. - Normaal onderhoud en beheer (zoals jaarlijkse kosten klein onderhoud, centrale verwarmings- en liftinstallaties, administratie en bestuurskosten). - Groot onderhoud. De vereniging reserveert jaarlijks een bedrag voor groot onderhoud. Uit deze reserve worden de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden betaald die niet jaarlijks terugkeren, bijvoorbeeld schilderwerk aan de gevels, dakonderhoud en vervanging in de toekomst van onder meer c.v.- en liftinstallaties.
De folder Servicekosten kunt u ook downloaden...!!
5. Verhuren en verhuizen
Voor een goed beheer van het gebouw en een juiste administratie is het nodig dat het bestuur weet welke eigenaren en bewoners er in het gebouw zijn. Daarom het dringende verzoek het bestuur en/of Yver in te lichten als u uw woning voor kortere of langere tijd verhuurt, als u zelf voor langere tijd (meer dan ± zes weken) afwezig bent - graag met opgave van een contactpersoon - en als u de woning verkoopt. U blijft als eigenaar van het appartement altijd aansprakelijk en verantwoordelijk voor de betaling van de servicekosten, ook als u uw woning verhuurt.
6. Verzekeringen
Over het verdelen van verzekeringen in een appartementengebouw bestaat nog wel eens onduidelijkheid. Het algemene uitgangspunt is dat de Vereniging van Eigenaren de opstal verzekert en de bewoners zelf de inboedel. De opstal is het gebouw zelf en alles wat daar onverbrekelijk aan verbonden is. Dit wordt ook de ‘onroerende zaak’ genoemd. De inboedel heeft betrekking op alles betreffende meubilering en inrichting in de woning, de zogenoemde ‘roerende zaken’. Standaard en extra’s Het is wel belangrijk u te realiseren dat de opstalverzekering die door de Vereniging van Eigenaren is afgesloten alleen betrekking heeft op de standaarduitvoering van de woningen. Voor de opstalverzekering betaalt elke eigenaar een evenredig deel via de servicekosten. Echter, alle verbouwingen en veranderingen die door de eigenaren zelf worden aangebracht, zijn niet meeverzekerd in de opstalverzekering. Extra voorzieningen die u (of een voorgaande bewoner) in de woning heeft aangebracht, moeten door uzelf worden verzekerd. Het gaat hier om voorzieningen die onderdeel gaan uitmaken van de onroerende zaak. Dit zijn zaken als een vaste kastenwand, zonneschermen, inbouwkeukens, verbouwingen van badkamers e.d. Een voorbeeld Als er in een keuken brand uitbreekt, zal de opstalverzekering van de V.v.E. alleen de schade vergoeden voor een standaardkeukenblok. De schade aan uw dure inbouwkeuken met apparatuur is niet bij de V.v.E. verzekerd. Ook zal uw inboedelverzekering zonder verdere aanvullingen deze schade niet vergoeden, omdat een gewone inboedelverzekering alleen zaken als meubilair en ‘losse’ inrichtingselementen en bezittingen vergoedt. Aanvullend verzekeren Alle extra’s die in of aan uw woning zijn aangebracht, moet u dus zelf aanvullend verzekeren. Neemt u hiervoor contact op met uw verzekeringsmaatschappij of uw tussenpersoon. Vaak is het mogelijk de extra onroerende zaken via uw inboedelverzekering te verzekeren onder de benaming ‘huurdersbelang’. Maar misschien is het ook nodig of mogelijk een aparte opstalverzekering alleen voor de extra voorzieningen af te sluiten. Wij adviseren u met nadruk door uw verzekeringsmaatschappij schriftelijk te laten bevestigen dat het gaat om de verzekering van onroerende voorzieningen in een woning die u als appartementseigenaar bewoont.
7. Ongewenst bezoek
Ons gebouw oefent met zijn spannende kelderverdieping en galerijen, trapjes, bruggen en gevarieerde opzet een grote aantrekkingskracht uit op jongeren en soms op mensen met een criminele inslag. Dit heeft in het verleden geleid tot veel luidruchtige speel- en renpartijen in het gebouw, maar helaas ook tot vandalisme, brandstichting en inbraken in de geparkeerde auto's in de kelder. Daarom is een aantal jaren terug besloten het gebouw minder toegankelijk te maken, onder meer door de trapportalen af te sluiten. Om ongewenst bezoek zoveel mogelijk te voorkomen, vragen we de bewoners op de volgende dingen te letten: - Let er bij het in- en uitgaan van de trappenhuizen altijd op dat de deur goed achter u sluit. - Doe nooit zonder meer de deur open via de intercom-opener. Als er wordt gebeld, overtuigt u zich ervan dat er inderdaad bezoek voor u beneden staat. - Wacht bij het in- en uitrijden van de parkeergarage altijd even tot het rolhek helemaal gesloten is voordat u doorrijdt. - Meld het bij het bestuur wanneer u de algemene toegangssleutel van het gebouw bent verloren. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit aanleiding zijn de algemene toegangssloten (trapportaal en hek parkeergarage) te vervangen. Overigens is het ook verstandig geen interessante en/of waardevolle spullen in uw auto in de parkeergarage achter te laten. Dus géén autoradio's (ook niet onder de voorbank!) en géén toegangssleutels van het gebouw.
8. Burenoverlast
In een appartementengebouw zorg je bijna onvermijdelijk voor burenoverlast bij werkzaamheden in de woning (boren, timmeren e.d.). Daarom het dringende verzoek luidruchtige klussen alleen te verrichten tussen de volgende tijden: - op werkdagen tussen 8.00 uur en 20.00 uur; - zaterdags tussen 10.00 uur en 18.00 uur. - zondags bij voorkeur niet. Onze woningen zijn niet bijzonder gehorig, maar zitten wel dicht op elkaar. Daarnaast heb je in een gebouw als het onze door de grote verscheidenheid aan bewoners, al snel te maken met verschillen in leefstijl. Daarom het algemene verzoek: wees zacht voor de buren! Let erop dat geluidsinstallaties en de televisie niet te hard staan. Informeer eens bij uw buren of ze last hebben van uw muziek, (was- en droog-) machines of andere geluiden. Vooral 's zomers, als veel ramen en deuren open staan, kan er al snel geluidsoverlast ontstaan. U kunt dit makkelijk controleren: als u op uw balkon uw eigen installaties goed kunt horen, horen uw buren dit beslist ook: een reden dus om het wat rustiger aan te doen. Houd rekening met elkaar en doe deuren zacht dicht, houd de trappenhuisdeuren in de hand en sluit die zachtjes. Bij feestjes is het prettig als de gasten niet luidruchtig gedag roepen op de galerijen of met de auto claxonneren. Mochten er toch problemen komen, probeer er dan op een goede manier met elkaar uit te komen.
9. Gebruik parkeerplaatsen en kelderverdieping
Bij de meeste woningen hoort een parkeerplaats in één van de twee parkeergarages onder ons gebouw. In fase II van het gebouw (het deel met de even huisnummers) zijn enkele extra plaatsen beschikbaar. Wilt u een plaats voor een tweede auto van u of uw huisgenoten, dan kunt u dit aanvragen bij het bestuur. Als er nog plaatsen vrij zijn, krijgt u een tweede plaats toegewezen. Auto’s met LPG zijn verboden. Parkeerplaatsen mogen alleen worden verhuurd of in gebruik gegeven aan andere bewoners. Dit om te voorkomen dat mensen ongecontroleerd het gebouw in en uit kunnen lopen. De parkeergarages zijn niet bestemd en geschikt voor activiteiten als auto wassen, olie verversen en andere klussen. Ook opslag van goederen op de parkeerplaatsen of de algemene ruimtes bij de berging is niet toegestaan. De aanwezigheid van allerlei brandgevaarlijke stoffen en goederen in de parkeergarage wordt door de brandweer verboden. Daarbij is het voor onbevoegden die soms toegang tot het gebouw weten te krijgen wel erg makkelijk om door brandstichting veel schade aan te richten. Wij attenderen de bewoners erop dat in de garages geen auto's mogen worden geplaatst die op LPG rijden!
10. Ophalen huisvuil
Aan de noordzijde van het gebouw zijn containers geplaatst. Deze containers bieden momenteel geen mogelijkheid voor het gescheiden houden van GFT-afval. Iedere bewoner heeft een pasje waarmee de containers kunnen worden geopend. Voor een extra pasje kunt u contact opnemen met het GAD. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (GAD) haalt, uitsluitend op verzoek, apart groot vuil op. Voor het (meestal gratis) ophalen van groot vuil moet u dus even een afspraak maken met de GAD: telefoonnummer (035) 695 09 44.
11. Honden en katten
Huisdieren mogen geen overlast veroorzaken. Daarom kunt u uw hond niet blaffend of jankend in het appartement achterlaten. Ook moeten honden in het gebouw zelf altijd aangelijnd zijn. In wisselende mate ondervinden de bewoners last van loslopende katten in het gebouw. Het is geen prettige ervaring als fraai aangeplante bloembakken in enkele dagen tijd worden vernield door het gebruik als kattenbak of als de voordeurmat wordt vervuild. Daarom de vraag aan de kattenliefhebbers in het gebouw ook hierbij rekening te houden met hun buren. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden? - Laat uw kat geen dagen en/of nachten los in het gebouw. Een uurtje 'luchten' voor etenstijd maakt dat u zeker weet dat de kat niet al te lang rondloopt. - Zorg voor een eigen kattenbak: als u die niet thuis heeft weet u zeker dat de kat de plantenbakken of deurmatten van andere bewoners hiervoor gebruikt. - Heeft u een kat die niet gewend is buiten te komen of krijgt u een jong katje, houdt hem dan binnen. Katten die niet gewend zijn buiten te komen, zullen dit ook niet missen. De ervaring leert dat dit echt niet 'zielig' is voor het dier èn dat u zelf meer gezelligheid van uw huisdier ondervindt.
12. Centrale verwarming
Ons gebouw heeft een zogenaamde collectieve centrale- verwarmingsinstallatie. Dat wil zeggen dat er centrale ketels zijn. Reparaties aan de installatie in de woningen zelf (radiatoren, thermostaatkranen en dergelijke) komen voor uw eigen rekening. De reparatie moet wèl worden uitgevoerd door een installatiebedrijf dat het bestuur van de Vereniging van Eigenaren aanwijst. Voor vragen hieromtrent kunt u contact opnemen met ons technisch bestuurslid.
13. Balkons
Voor het gebruik van de balkons gelden een paar noodzakelijke spelregels. U kunt geen 'vaste' plantenbakken op de balkons maken, bijvoorbeeld een (gemetselde) ombouw waarin (los of in plasticfolie) aarde wordt gestort. Dit om twee redenen: het afwateringssysteem kan hierdoor worden verstoord, waardoor bij uw benedenburen lekkage kan ontstaan, en het belemmert bij onderhoudswerkzaamheden. Plantenbakken moeten daarom verplaatsbaar blijven. Veel bewoners willen hun balkon ook met schilder- en aanbouwwerk naar eigen inzicht inrichten. Om te voorkomen dat het gebouw een al te rommelig aanzien krijgt, zijn hiervoor in de loop der tijd de volgende richtlijnen opgesteld: - De onderzijde van de betonnen overhang van het balkon mag u (gebroken) wit schilderen. - De binnenzijde van het balkon, voor zover van buitenaf niet zichtbaar, kunt in een kleur naar eigen keuze schilderen. - De kleur van de gevel (houtwerk) aan de buitenzijde mag u niet veranderen. De Vereniging van Eigenaren zorgt voor het onderhoud van de buitengevels. - De kopgevels (de muurvlakken waar je van buitenaf tegenaan kijkt) mogen niet worden geschilderd. - Zonneschermen kunt u naar eigen smaak aanschaffen. De schermen horen aan de onderzijde van de overhang te worden bevestigd en niet aan de buitenrand. - Er worden nogal eens afschermingen voor katten aangebracht. De constructies die hiervoor worden gevonden zijn zeker niet allemaal even fraai. Daarom geven wij u in overweging hiervoor plexiglas afscheidingen aan te brengen. Bij twijfel over bepaalde werkzaamheden is het verstandig even contact op te nemen met het bestuur van de Vereniging van Eigenaren.
14. Afwerklagen balkons en galerijen (schoonmaken en strooien)
Onder de tegels van balkons en galerijen zijn zogenoemde bitumenlagen (dakbedekking) aangebracht. Het met een hogedrukspuit schoonmaken van de tegels is verboden. Hierdoor kunnen lekkages ontstaan. De bitumenlagen zijn bovendien erg gevoelig voor de inwerking van meer agressieve stoffen en kunnen o.a. worden aangetast door het strooien van zout: gebruik voor het bestrijden van gladheid daarom alleen zand. Ook het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen, zoals chloor, is erg slecht. Uiteraard kunt u wel een sopje van een gewone allesreiniger of vloeibare zeep gebruiken.
15. Badkamer en boiler
In de vloer van de badkamer is een putje aangebracht. Als dit helemaal droog valt, kan stank optreden. Het is verstandig het putje regelmatig met water te vullen (ongeveer één fluitketel). Vooral in het stookseizoen droogt het putje snel uit. Het vullen van het putje voorkomt ook geluidsoverdracht via de badkamers naar andere woningen. De warmwatervoorziening vindt plaats met een boiler. Een boiler moet door de bewoner zelf worden aangeschaft en onderhouden. Dit is dus geen zaak van de vereniging.
16. Ventilatiesysteem
Alle appartementen in het gebouw zijn voorzien van een mechanische ventilatie. De ventilatie-openingen vindt u in de keuken en de badkamer. Die ventilatie-openingen kunnen niet worden afgesloten: de werking van de installatie bij uw boven- of onderburen wordt hierdoor verstoord. Let op: u mag alleen een motorloze wasemkap op het systeem aansluiten.
17. Vloerbedekking
Vanwege de geluidsoverlast die dit kan veroorzaken, is het leggen van 'harde' vloerbedekking zoals parket, laminaat of plavuizen niet toegestaan. Breng het ook echt niet aan: als uw (huidige of toekomstige) buren klagen over geluidsoverlast, moet die vloerbedekking beslist verwijderd worden!